Centrul Acces Info: Autoritatile si institutiile publice din R. Moldova mimeaza accesul la informati



Potrivit raportului, din 4839 cereri de informatii adresate autoritatilor si institutiilor publice din R. Moldova, solicitantii au primit raspunsuri doar in proportie de 19,3%. Din cele 934 de cererii la crea au fost primite raspunsuri, numarul celor complete este de 78,1%, al celor incomplete este de 13,8%, iar 8,1% au fost raspunsuri formale.

„Am fost socat sa constat ca in anul acesta doar 19% din institutiile solicitate au oferit raspunsuri la cererile pentru informatii”, a declarat Vasile Spinei, presedintele Centrului „Acces Info”. Desi in ultima perioada autoritatile si institutiile publice intreprind masuri de eficientizare a relatiilor cu mass-media si transparenta accesului la informatie, nu se poate vorbi despre un sistem si un mecanism functional de informare sistematica din partea isntitutiilor date, constata Vasile Spinei. Potrivit lui, in R. Moldova in continuare se mimeaza liberul acces la informatie. „De fapt, autoritatile doar vorbesc, dar faptele denota cu totul altceva. Este foarte mare discrepanta dintre fapte si acte”, mentioneaza Vasile Spinei.

Specialistii spun ca foarte multe raspunsuri pe care le ofera autoritatile denota o ignorare a legislatiei si o lipsa de cunoastere crasa a legislatiei in domeniul accesului la informatie. De asemenea, un motiv in plus care le permite functionarilor sa se eschiveze sau chiar sa ref uze de a colabora cu cetatenii este lipsa unui control din partea puterii executive si legislative. Totodata, cetatenii nu cunosc legislatia, ceea ce le permite functionarilor sa profite de cele mai multe ori. Chiar daca in prezent exista peste 300 de litigii inregistrate cu referire la accesul la informatie, majoritatea in favoarea solicitantilor, autoritatile si institutiile publice nu isi onoreaza obligatiile in acest sens, subliniaza Vasile Spinei.

„Autoritatile spun brasoave in mod oficial”, sustine Tudor Iascenco, jurnalist al ziarului „Cuvantul ” din raionul Rezina. În acelasi context, Ion Oborceanu, membru al „Centrului de Drept” din Causeni spune ca situatia accesului la informatie in R. Moldova este din ce in ce mai rea. Potrivit lui, autoritatile mimeaza colaborarea cu mass-media, cu sectorul neguvernamental si cu cetatenii interesati.

Pe de alta parte, Vitlaie Condratchi, reprezentantul serviciului de presa a l Guvernului Din R. Moldova, spune ca imediat dupa lansarea primului raport cu privire la accesul la informatie, Guvernul a creat un grup de lucru care a examinat rezultatele studiului si a formulat mai multe propuneri si actiuni pentru a depasi situatia data. În special este vorba despre separarea fluxului de cereri si petitii a solicitarilor de informatii pentru ca acestea sa fie procesate separat. Potivit sursei citate, de asemenea a fost creat Consiliul de comunicare al Guvernului format din angajatii serviciilor de presa ale Ministerelor care vor primi instruire si traininguri in vederea imbunatatirii a procesului de comunicare in cadrul institutiilor publice.

„Insitutiile publice trebuie sa constientizeze faptul ca functionarii trebuie sa vina in intampinarea cetatenilor, ca ei au nevoie de cetateni, si nu invers. Avem nevoie de o informare activa”, a subliniat Vasile Spinei.

www.info-prim.md