Stiri

Publicații noi la CJI: "Egalitatea genului: stereotip și adevăr"

Publicații noi la CJI: "Egalitatea genului: stereotip și adevăr"

Centrul pentru  Jurnalism Independent (CJI) a prezentat astăzi publicația "Egalitatea genului: stereotip și adevăr", editată în cadrul proiectului „Schimbarea percepţiei femeii în societate prin intermediul mass-media". Publicația reprezintă o culegere de articole realizate de 13 jurnaliști din presa scrisă, radio, televiziune, online, reprezentanți ai instituțiilor de presă naționale și locale. Jurnaliștii au fost inițiați în domeniul egalității de gen în cadrul a două programe de instruire organizate de CJI, fiind ulterior încurajați să identifice și să realizeze subiecte convingătoare care să abordeze cu profesionalism şi bună-credinţă această tematică și  anumite atitudini discriminatorii înrădăcinate în societate ce țin de bărbați și femei. Culegerea încununează efortul comun al  jurnaliștilor care au fost interesați de tematica de gender și au optat pentru promovarea egalității de gen în materiale jurnalistice, pentru eliminarea stereotipurilor ce încurajează discrepanța de...

Continuare

A apărut Ghidul pentru media ”Reflectarea subiectului suicidului în presă” (versiunea electronică)

A apărut Ghidul pentru media ”Reflectarea subiectului  suicidului în presă” (versiunea electronică)

Instrumentul nr. 1 în lupta pentru prevenirea suicidului!   Statistica internațională sugerează că în cazul reflectării corecte a subiectului în presă, rata suicidelor scade cu pînă la 30%. Să prevenim suicidul împreună! AO „Altruism”, cu susţinerea Ambasadei Statelor Unite în Republica Moldova, a elaborat Ghidul pentru media: „Reflectarea subiectului suicidului în presă”. Acest manual destinat lucrătorilor media are scopul de a informa şi aduce la cunoştinţă jurnaliştilor din Republica Moldova principalele practici şi reguli generale de prezentare a subiectului suicidului în mass-media. Ghidul este împărţit în patru părţi. Fiecare dintre acestea prezintă şi oferă informaţii atât despre suicid cât şi despre metodele corecte de prezentare a acestuia în presă. Primul capitol este destinat dezbaterii stereotipurilor despre suicid, precum şi unei înţelegeri mai bune a conceptului de sinucidere. Capitolul doi prezintă principii şi reguli generale de prezentare şi reflectare a cazurilor...

Continuare

Supravegherea de Vecinătate în Republica Moldova: apel către liderii de ONG-uri

Supravegherea de Vecinătate în Republica Moldova: apel către liderii de ONG-uri

Asociaţia Obştească „Eco-Răzeni” continuă să implementeze în Republica Moldova programul Supraveghere de Vecinătate, lansat în martie 2013, realizat în parteneriat cu Inspectoratul General al Poliţiei. Programul este unul nou pentru ţara noastră, însă practica multor ţări, printre care: Estonia, Norvegia, Irlanda, au demonstrat pe parcursul mai multor ani eficienţa acestuia. Rezultatele primului an de activitate în Republica Moldova a dovedit că programul este un model econom şi eficient, bazat pe sentimentul de solidaritate comunitară şi ajutor reciproc. Programul prevede implicarea cetăţenilor pentru a contribui la prevenirea şi diminuarea numărului de infracţiuni, sporirea cooperării între autorităţi şi comunitate, creşterea încrederii între vecini pentru a asigura un mediu normal de viaţă fără crime şi să reducă sentimentul de frică faţă de criminalitate. Este orientat spre a ajuta cetăţenii să-şi asigure protecţia membrilor familiei, vecinilor...

Continuare

Avocatul Vladimir Palamarciuc le-a prezentat cursanților Academiei Leaders for Justice cele mai bune norme etice din profesia juridică

Avocatul Vladimir Palamarciuc le-a prezentat cursanților Academiei Leaders for Justice cele mai bune norme etice din profesia juridică

Chișinău, 22 iulie 2014:  Sâmbătă, la Biblioteca B.P. Hasdeu, cei 20 de cursanți ai Academiei Leaders for Justice au învățat tot ce trebuie să știe despre profesia de avocat și normele etice necesare pentru conturarea unei bune reputații juridice a profesioniștilor din domeniu, de la avocatul Vladimir Palamarciuc. "La seminarul la care am participat, am prezentat tematica dedicată profesiei de avocat. În mod special au fost evidențiate aspectele funcționale ale avocaturii și reglementările privind etica profesională, atât în cadrul sistemului din Republica Moldova, cât și cel din SUA (Experiența Baroului Statului New Mexico). În a doua parte a seminarului au fost prezentate aspectele științifico-practice cu privire la interpretarea contractelor, nulitatea actului juridic civil și reglementările privind dinamica raporturilor juridico-civile în sistemul de drept din Moldova și tendințele reglementărilor la nivel european...

Continuare

Republica Moldova- un stat lipsit de accesibilitate

Deși mai multe organizații pentru drepturile omului, printre care și Coaliția Nediscriminare, semnalează lipsa de accesibilitate în Republica Moldova, măsurile întreprinse de autorități rămîn a fi minuscule. Accesibilitatea și acomodarea rezonabilă a instituțiilor publice și private a constituit subiectului clubului de presă organizat marți, 22 iulie 2014, de către Coaliția Nediscriminare. Astfel, în cadrul clubului au fost prezentate mai multe sesizări parvenite la adresa Coaliției Nediscriminare, Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității și Centrului pentru drepturile omului. Drept urmare a unei sesizări a constituit și inițierea unui caz de litigare strategică pe marginea lipsei de accesibilitatea în rețeaua de farmacii Felicia. Astfel, potrivit avocatei din cadrul Coaliției Nediscriminare, Irina Burac-Mihalachi, în rezultatul cazului de litigarea strategică, părțile au încheiat o tranzacție de împăcare prin care rețeaua de farmacii...

Continuare

Specificul comunicarii ONG-Mass-media

Comunicarea ONG-urilor cu Mass MediaPrezentare sustinuta de Tudor Iascenco, redactor-sef la ziarul Cuvantul, in cadrul atelierului “Vizibilitate prin comunicare”,  proiectul “Asigurarea vizibilitatii ONG-urilor specializate in domeniul drepturilor omului prin comunicare”, implementat de Asociatia Specialistilor in Relatii Publice si Comunicare in parteneriat cu PNUD Moldova cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA la Chisinau.

Dintotdeauna am considerat ca, fiind la ziarul Cuvantul, colaboram foarte bine cu organizatiile  neguvernamentale. Am ramas surprins cand am aflat ca in regiunea Orhei sunt cateva sute de ong-uri, in timp ce noi lucram doar cu 12-15. Am mai aflat ulterior ca multe din ele nu au activitate, insa vom incerca sa ajungem la fiecare din cele care activeaza.  Si asta pentru ca unul din aspectele ziarului este promovarea imaginii organizatiilor neguvernamentale, a activitatilor lor pentru a le face nume.

Orice ziar va fi deschis spre colaborare cu o organizatie neguvernamentala daca aceasta organizatie va intelege necesitatea, gustul conlucrarii cu mass-media, castigul sau din treaba aceasta.   De exemplu, sunt organizatii care nu fac un pas fara sa puna la curent ziarul local: atunci cand castiga un proiect, initiaza planuri sau activitati. De cele mai multe ori, aceste organizatii invita ziaristul, care analizeaza importanta subiectului si decide daca va merge sau nu.  Evident, fiecare material publicat in presa despre organizatia X va contribui la consolidarea imaginii acestei organizatii.  Sunt cazuri cand ziarul nici nu cunoaste la fata reprezentantii organizatiei, insa ii cunoaste deja dupa numarul materialelor primite prin e-mail de la ei, din discutiile la telefon etc.

Ziarele care refuza sa reflecte pe gratis sau din alte motive subiectele legate de ong-uri si problemele pe care le rezolva acestea, au doar de pierdut. Evident ca nu vor publica gratuit anunturi despre un tender desfasurat de organizatie. Dar, publicand materiale despre proiecte si activitati, vor avea de castigat cititorii.  Daca, desigur, este o stire care nu prezinta interes pentru cititori sau prezinta interes doar pentru o persoana oarecare, atunci trebuie de gandit daca trebuie de reacționat.  Pentru ca ziarul lucreaza pentru cititor. Cu cat mai multi cititori, cu atat tirajul e mai mare, respectiv, este mai multa publicitate, fiindca cel care comanda publicitate vrea si efect.  De asta este important intotdeauna sa se mearga de la interesul cititorului. Atunci cand este vorba despre un proiect realizat intr-un sat, de care trebuie sa stie satul, atunci este foarte important. Si, desigur, va fi ridicol sa ceri bani pentru un asemenea lucru. Este foarte important ca reprezentantul ong-ului sa ia initiativa in mainile sale si sa convinga mass-media locala sa plaseze gratuit informatii despre proiecte si activitati, altele decat cele cu tenta publicitara sau anunturi.

Cand este cazul ca organizatiile sa plateasca pentru anumite materiale si cand nu? In primul rand, ziarele consiliilor raionale sunt asigurate financiar din bugetul local, atat cat au nevoie, astfel incat ei pur si simplu nu ar trebui sa ceara bani de la ong-uri.  Pe de alta parte, ziarele consiliilor raionale sunt mereu tendentioase, pun in capul materialului administratia publica locala, evidentiind prezenta la eveniment a presedintelui consiliului raional, mentionand doar pe undeva despre donator sau organizatia care desfasoara evenimentul. De exemplu, ziarul Cuvantul, care este independent,  taxeaza doar anunturile si publicitatea propriu-zisa, iar celelalte materiale sunt plasate gratuit. Mai ales ong-urile din licee, din scoli, institutii de invatamant, care primesc niste banuti pentru o activitate oarecare si nu au bani pentru promovare. De la acestia nu se ia nici un ban. De asemenea, pentru o stire, un interviu, un material propriu-zis intr-un domeniu, realizarea unui proiect , niciodata nu a fost solicitata plata.  De multe ori materiale din ziar dedicate activitatilor ong-urilor pot ocupa si pana la 40% din suprafata ziarului. Totul depinde de evenimentele care au loc, daca jurnaliștii de la ziar pot sa mearga la acest eveniment, precum si de numarul si relevanta informatiilor expediate prin e-mail, la telefon etc.

Conlucrarea intre ONG si mass-media  aduce beneficii ambelor parti: ong-ului pentru ca mediatizeaza anumite probleme, iar ziarul  - prin niste lucruri interesante pentru cititor, pe care le furnizeaza ong-ul. Cititorul este interesat de problemele sociale si vrea sa vada ce se intampla in comunitatea sa, in raion.  ONG-ul isi poate face un nume doar cu  ajutorul mass-media.  Pe de alta parte, este vinovata si mass-media  de proasta relatie cu ong-urile. Pentru ca la toate ong-urile sunt oameni, care ar trebui sa citeasca ziarul local. Si daca nu il citesc, inseamna ca ziarul local nu a ajuns la acesti oameni.

Nu de fiecare data ziarul va plasa stirea trimisa de organizatie sau va plasa doar o parte din informatiile pe care le contine comunicatul de presa. Iar acest lucru este corect. Este recomandabil ca organizatia sa trimita comunicat de presa din care jurnalistul sa se informeze pentru a pregati ulterior un material de presa. Daca, totusi, ziarul a publicat o informatie gresita, organizatia poate sa ceara dezmintire fara a risca sa strice relatia cu respectiva institutie mass-media.  Este ceva normal si deloc suparator sa ceri dezmintire, iar ziarele nu se supara. Evident, atunci cand se comit greseli intentionate, precum si daca nu se doreste din partea mass-media sa se dea rectificare, atunci exista o singura cale – judecata.

O alta situatie in care se pomenesc  organizatiile este atunci cand trimit la presa un material pentru amplasare gratuita, iar dupa amplasare observa ca ziarul a scos din text mentionarile donatorilor. Evident ca organizatiile trebuie sa respecte principiul transparentei, dar mentionarea donatorilor este considerata de presa ca fiind publicitate, si au dreptate ziaristii.  Daca nu se plateste pentru acest material, ziaristul poate sa scoata, iar organizatia nu ar trebui sa se supere.  In asemenea cazuri, atunci cand se expediaza presei un comunicat de presa, se expediaza si finantatorului sa vada ca este mentionat. Dar nu asta conteaza cel mai mult pentru donator, ci conteaza ca proiectul sa atinga rezultatele stabilite initial si ca jurnalistul abordeaza problema, iar oamenii din comunitatea respectiva au beneficiat in urma acestui proiect.

Deci, in final, exista societatea civila, exista autoritatile, iar la mijloc este mass-media - puntea de legatura dintre aceste doua tabere. Toti depindem unul de altul.   Daca din acest triunghi  cade unul, situatia devine anormala. Mass-media va sta bine pe picioare numai cu sustinerea societatii civile, iar societatea civila si mass-media monitorizeaza activitatea puterii.


aboneaza

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Voi ştiaţi că fiecare ONG poate adăuga gratuit pe CIVIC.MD ştiri şi anunţuri? Trimiteţi un mesaj la [email protected] dacă aveţi întrebări sau urmati instructiunile de aici.

Publicitate

Fundraising

Ghid de strangere de fonduri (fundraising)

In principiu, succesul oricarei activitati deriva din doua surse: oameni (cei care o desfasoara si cei care beneficiaza de aceasta) si bani. Aceste surse trebuie foarte bine gestionate, pe baza unor campanii si programe integrate in tactica organizatiei.

Read more

Marketing Nonprofit

Comunicare si vizibilitate

Cu cat un ONG este mai vizibil cu atat va atrage mai multe fonduri si va primi mai mult sprijin din partea comunitatii. Rolul unui PR nu este sa atraga fonduri. Dar un PR priceput poate usura cu mult munca persoanei responsabile cu strangerea de fonduri. Relatiile publice sunt un instrument putern...

Read more

Management Nonprofit

Reinregistrarea asociatiilor obstesti

Reinregistrarea asociatiilor obstesti

Uitindu-ma recent peste Legea Nr. 837 din 17.05.1996 cu privire la asociatiile obstesti, mi-a venit in minte ca se apropie de sfirsit un termen foarte extins la prima vedere - 18 luni pentru reinregistrarea asociatiilor obstesti care nu corespund rigorilor legale. Dar sa o luam de la capat. La 2 oc...

Read more

Promo

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica


Find us on Google+
Google