Stiri

Împreună pentru alţii: Misiunea Socială „Diaconia” dă startul Taberelor Solidarităţii 2014

Astăzi, 28 iulie, Misiunea Socială „Diaconia” a Mitropoliei Basarabiei dă startul Taberelor Solidarităţii 2014. Prima tabără se desfăşoară în satul Boghenii Noi (r-nul Ungheni). Un grup mixt de voluntari moldoveni şi italieni vor da viaţă acestui scenariu planificat din timp. În prima parte a zilei, voluntarii „Diaconiei” şi voluntarii italieni vor organiza activităţi pentru copii, iar în a doua jumătate, vor realiza activităţi sociale, ajutând bătrânii în treburi gospodăreşti. Timp de o săptămână, copiilor li se vor propune jocuri în aer liber şi jocuri de interior, activităţi sportive, concursuri, astfel, ei având posibilitatea de a se bucura de o tabără de vară la ei acasă. Nadejda Florea, coordonator de proiect: „Taberele Solidarității  promovează voluntariatul și motivează implicarea tinerilor în viața comunității. Prin intermediul acestui proiect e posibilă coeziunea a două grupuri ce vorbesc...

Continuare

A fost lansat curriculum-ul "Abordarea echilibrată a genului în mass-media"

Lectori  universitari de la mai multe facultăți de jurnalism de la universitățile din țară  au elaborat programe universitare axate pe abordarea genului în mass-media, în cadrul unui proiect implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Astfel,  reprezentanţi ai facultăţilor de jurnalism de la Universitatea de Stat din  Moldova, Universitatea Liberă Internaţională, Universitatea de Studii Europene, Universitatea Slavonă și Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi au elaborat 5 curriculum-uri.  Acestea  includ  componente esenţiale care vor ajuta studenţii să înţeleagă cum să  reflecte problematica de gen în materialele de presă, contribuind la pregătirea profesională a viitorilor jurnaliști.  În procesul de elaborare a acestor programe, lectorii au fost susținuți și consultați de către Daniela Terzi–Barbăroșie, expertă în problematica de gen, care spune că includerea  dimensiunii de gen în pregătirea profesională universitară a jurnaliştilor este instrumentul cel mai...

Continuare

Prinde gustul muzicii bune la primul Festival Etno-Balcanic din Republica Moldova

Prinde gustul muzicii bune la primul Festival Etno-Balcanic din Republica Moldova

Festivalul Etno-Balcanic, organizat în perioada 16-17 august, va aduce la Complexul Etno-Cultural VATRA interpreți și trupe de muzică etno și balcanică apreciate în întreaga Europă. Printre invitați se numără Subcarpați, Argatu’ și Fanfara Zece Prăjini (Shukar) din România. Subcarpați este o trupă bucureșteană care amestecă elemente din muzica folclorică românească cu muzica electronică și hip-hop-ul. Este pentru prima dată când trupa va participa la un open air în Republica Moldova. Despre fanfara Zece Prăjini sau Shukar din România s-a auzit în multe țări ale lumii. Membrii formației, promovați de artistul român Ovidiu Lipan Țăndărică și-au înnebunit ascultătorii cu trompetele și tromboanele lor, promovând muzica cu tonalități balcanice. „Folclorul românesc nu a murit!”, așa îi place lui Argatu’ să spună. Acesta a ajuns să fie cunoscut datorită frumoasei colaborări cu trupa Subcarpați. Este cel...

Continuare

Publicații noi la CJI: "Egalitatea genului: stereotip și adevăr"

Publicații noi la CJI: "Egalitatea genului: stereotip și adevăr"

Centrul pentru  Jurnalism Independent (CJI) a prezentat astăzi publicația "Egalitatea genului: stereotip și adevăr", editată în cadrul proiectului „Schimbarea percepţiei femeii în societate prin intermediul mass-media". Publicația reprezintă o culegere de articole realizate de 13 jurnaliști din presa scrisă, radio, televiziune, online, reprezentanți ai instituțiilor de presă naționale și locale. Jurnaliștii au fost inițiați în domeniul egalității de gen în cadrul a două programe de instruire organizate de CJI, fiind ulterior încurajați să identifice și să realizeze subiecte convingătoare care să abordeze cu profesionalism şi bună-credinţă această tematică și  anumite atitudini discriminatorii înrădăcinate în societate ce țin de bărbați și femei. Culegerea încununează efortul comun al  jurnaliștilor care au fost interesați de tematica de gender și au optat pentru promovarea egalității de gen în materiale jurnalistice, pentru eliminarea stereotipurilor ce încurajează discrepanța de...

Continuare

A apărut Ghidul pentru media ”Reflectarea subiectului suicidului în presă” (versiunea electronică)

A apărut Ghidul pentru media ”Reflectarea subiectului  suicidului în presă” (versiunea electronică)

Instrumentul nr. 1 în lupta pentru prevenirea suicidului!   Statistica internațională sugerează că în cazul reflectării corecte a subiectului în presă, rata suicidelor scade cu pînă la 30%. Să prevenim suicidul împreună! AO „Altruism”, cu susţinerea Ambasadei Statelor Unite în Republica Moldova, a elaborat Ghidul pentru media: „Reflectarea subiectului suicidului în presă”. Acest manual destinat lucrătorilor media are scopul de a informa şi aduce la cunoştinţă jurnaliştilor din Republica Moldova principalele practici şi reguli generale de prezentare a subiectului suicidului în mass-media. Ghidul este împărţit în patru părţi. Fiecare dintre acestea prezintă şi oferă informaţii atât despre suicid cât şi despre metodele corecte de prezentare a acestuia în presă. Primul capitol este destinat dezbaterii stereotipurilor despre suicid, precum şi unei înţelegeri mai bune a conceptului de sinucidere. Capitolul doi prezintă principii şi reguli generale de prezentare şi reflectare a cazurilor...

Continuare

Specificul comunicarii ONG-Mass-media

Comunicarea ONG-urilor cu Mass MediaPrezentare sustinuta de Tudor Iascenco, redactor-sef la ziarul Cuvantul, in cadrul atelierului “Vizibilitate prin comunicare”,  proiectul “Asigurarea vizibilitatii ONG-urilor specializate in domeniul drepturilor omului prin comunicare”, implementat de Asociatia Specialistilor in Relatii Publice si Comunicare in parteneriat cu PNUD Moldova cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA la Chisinau.

Dintotdeauna am considerat ca, fiind la ziarul Cuvantul, colaboram foarte bine cu organizatiile  neguvernamentale. Am ramas surprins cand am aflat ca in regiunea Orhei sunt cateva sute de ong-uri, in timp ce noi lucram doar cu 12-15. Am mai aflat ulterior ca multe din ele nu au activitate, insa vom incerca sa ajungem la fiecare din cele care activeaza.  Si asta pentru ca unul din aspectele ziarului este promovarea imaginii organizatiilor neguvernamentale, a activitatilor lor pentru a le face nume.

Orice ziar va fi deschis spre colaborare cu o organizatie neguvernamentala daca aceasta organizatie va intelege necesitatea, gustul conlucrarii cu mass-media, castigul sau din treaba aceasta.   De exemplu, sunt organizatii care nu fac un pas fara sa puna la curent ziarul local: atunci cand castiga un proiect, initiaza planuri sau activitati. De cele mai multe ori, aceste organizatii invita ziaristul, care analizeaza importanta subiectului si decide daca va merge sau nu.  Evident, fiecare material publicat in presa despre organizatia X va contribui la consolidarea imaginii acestei organizatii.  Sunt cazuri cand ziarul nici nu cunoaste la fata reprezentantii organizatiei, insa ii cunoaste deja dupa numarul materialelor primite prin e-mail de la ei, din discutiile la telefon etc.

Ziarele care refuza sa reflecte pe gratis sau din alte motive subiectele legate de ong-uri si problemele pe care le rezolva acestea, au doar de pierdut. Evident ca nu vor publica gratuit anunturi despre un tender desfasurat de organizatie. Dar, publicand materiale despre proiecte si activitati, vor avea de castigat cititorii.  Daca, desigur, este o stire care nu prezinta interes pentru cititori sau prezinta interes doar pentru o persoana oarecare, atunci trebuie de gandit daca trebuie de reacționat.  Pentru ca ziarul lucreaza pentru cititor. Cu cat mai multi cititori, cu atat tirajul e mai mare, respectiv, este mai multa publicitate, fiindca cel care comanda publicitate vrea si efect.  De asta este important intotdeauna sa se mearga de la interesul cititorului. Atunci cand este vorba despre un proiect realizat intr-un sat, de care trebuie sa stie satul, atunci este foarte important. Si, desigur, va fi ridicol sa ceri bani pentru un asemenea lucru. Este foarte important ca reprezentantul ong-ului sa ia initiativa in mainile sale si sa convinga mass-media locala sa plaseze gratuit informatii despre proiecte si activitati, altele decat cele cu tenta publicitara sau anunturi.

Cand este cazul ca organizatiile sa plateasca pentru anumite materiale si cand nu? In primul rand, ziarele consiliilor raionale sunt asigurate financiar din bugetul local, atat cat au nevoie, astfel incat ei pur si simplu nu ar trebui sa ceara bani de la ong-uri.  Pe de alta parte, ziarele consiliilor raionale sunt mereu tendentioase, pun in capul materialului administratia publica locala, evidentiind prezenta la eveniment a presedintelui consiliului raional, mentionand doar pe undeva despre donator sau organizatia care desfasoara evenimentul. De exemplu, ziarul Cuvantul, care este independent,  taxeaza doar anunturile si publicitatea propriu-zisa, iar celelalte materiale sunt plasate gratuit. Mai ales ong-urile din licee, din scoli, institutii de invatamant, care primesc niste banuti pentru o activitate oarecare si nu au bani pentru promovare. De la acestia nu se ia nici un ban. De asemenea, pentru o stire, un interviu, un material propriu-zis intr-un domeniu, realizarea unui proiect , niciodata nu a fost solicitata plata.  De multe ori materiale din ziar dedicate activitatilor ong-urilor pot ocupa si pana la 40% din suprafata ziarului. Totul depinde de evenimentele care au loc, daca jurnaliștii de la ziar pot sa mearga la acest eveniment, precum si de numarul si relevanta informatiilor expediate prin e-mail, la telefon etc.

Conlucrarea intre ONG si mass-media  aduce beneficii ambelor parti: ong-ului pentru ca mediatizeaza anumite probleme, iar ziarul  - prin niste lucruri interesante pentru cititor, pe care le furnizeaza ong-ul. Cititorul este interesat de problemele sociale si vrea sa vada ce se intampla in comunitatea sa, in raion.  ONG-ul isi poate face un nume doar cu  ajutorul mass-media.  Pe de alta parte, este vinovata si mass-media  de proasta relatie cu ong-urile. Pentru ca la toate ong-urile sunt oameni, care ar trebui sa citeasca ziarul local. Si daca nu il citesc, inseamna ca ziarul local nu a ajuns la acesti oameni.

Nu de fiecare data ziarul va plasa stirea trimisa de organizatie sau va plasa doar o parte din informatiile pe care le contine comunicatul de presa. Iar acest lucru este corect. Este recomandabil ca organizatia sa trimita comunicat de presa din care jurnalistul sa se informeze pentru a pregati ulterior un material de presa. Daca, totusi, ziarul a publicat o informatie gresita, organizatia poate sa ceara dezmintire fara a risca sa strice relatia cu respectiva institutie mass-media.  Este ceva normal si deloc suparator sa ceri dezmintire, iar ziarele nu se supara. Evident, atunci cand se comit greseli intentionate, precum si daca nu se doreste din partea mass-media sa se dea rectificare, atunci exista o singura cale – judecata.

O alta situatie in care se pomenesc  organizatiile este atunci cand trimit la presa un material pentru amplasare gratuita, iar dupa amplasare observa ca ziarul a scos din text mentionarile donatorilor. Evident ca organizatiile trebuie sa respecte principiul transparentei, dar mentionarea donatorilor este considerata de presa ca fiind publicitate, si au dreptate ziaristii.  Daca nu se plateste pentru acest material, ziaristul poate sa scoata, iar organizatia nu ar trebui sa se supere.  In asemenea cazuri, atunci cand se expediaza presei un comunicat de presa, se expediaza si finantatorului sa vada ca este mentionat. Dar nu asta conteaza cel mai mult pentru donator, ci conteaza ca proiectul sa atinga rezultatele stabilite initial si ca jurnalistul abordeaza problema, iar oamenii din comunitatea respectiva au beneficiat in urma acestui proiect.

Deci, in final, exista societatea civila, exista autoritatile, iar la mijloc este mass-media - puntea de legatura dintre aceste doua tabere. Toti depindem unul de altul.   Daca din acest triunghi  cade unul, situatia devine anormala. Mass-media va sta bine pe picioare numai cu sustinerea societatii civile, iar societatea civila si mass-media monitorizeaza activitatea puterii.


aboneaza

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Voi ştiaţi că fiecare ONG poate adăuga gratuit pe CIVIC.MD ştiri şi anunţuri? Trimiteţi un mesaj la [email protected] dacă aveţi întrebări sau urmati instructiunile de aici.

Publicitate

Fundraising

Cum poti face o campanie de fundraising de succes

United Way Romania finanteaza anual zeci de ONG-uri, prin fonduri obtinute integral din campanii de fundraising. Presedintele organizatiei vorbeste despre ce inseamna o campanie de fundraising de succes. Din punctul meu de vedere, actiunea de strangerea de fonduri trebuie gandita ca un business. Ba...

Read more

Marketing Nonprofit

Branding-ul organizatiilor non-profit

Ce este marca? "Orice semn sau obiect vizibil folosit de o companie pentru a-si identifica bunurile si pentru a se diferentia fata de cele facute sau promovate de altii" - Enciclopedia Britanica.

Read more

Management Nonprofit

Gaseste activitatea care ti se potriveste

1. Depinde de tine sa gasesti activitatea care ti se potriveste Oriunde te-ai afla, numarul activitatilor in care ai putea sa te implici in calitate de voluntar este aproape nelimitat. Nu este o exagerare sa spunem ca este cate ceva de facut pentru toata lumea! Depinde doar de tine sa explor...

Read more

Promo

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica


Find us on Google+
Google