Stiri

Studenții de la ASEM au discutat despre consumul media cu jurnalistul Vasile Botnaru

Academia de Studii Economice din Moldova a găzduit joi, 23 octombrie, o lecție de educație mediatică, susținută de directorul biroului Radio Europa Liberă, Chișinău, Vasile Botnaru, sub egida Centrului pentru Jurnalism Independent. Discuția s-a centrat pe fenomenul manipulării media, care din păcate, conform spuselor lui V. Botnaru, se resimte și în Moldova. Jurnalistul a adus exemple de subiecte conflictuale în care presa, deliberat sau nu, prezintă poziția unei singure părți implicate, aceasta ducând uneori la consecințe grave, de dezbinare și conflict în societate. Elocventă  în acest sens este situația din statul vecin, Ucraina, care în ultimele luni s-a transformat într-un adevărat teatru de război mediatic. ”Sunteți tineri și încă vulnerabili la pericolul manipulării mediatice. De voi depinde mult cum va evolua situația în Moldova în următorii ani, de aceea,  fiți responsabili în consumul...

Continuare

Lansarea paginii web „Alegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014”

Lansarea paginii web „Alegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014”

Asociaţia pentru Democraţie Participativă ADEPT, membru constituent al Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, lansează pagina web dedicată alegerilor parlamentare din 30 noiembrie 2014 – www.alegeri.md. Pagina web oferă cea mai amplă informaţie despre alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, precum şi despre scrutinele electorale anterioare. În particular, pagina web www.alegeri.md conţine lista concurenţilor electorali, ofertele electorale şi listele candidaților acestora, date statistice despre componența listelor electorale în dependență de vîrstă, gen și localitatea de proviniență a candidaților, declaraţiile şi comunicatele de presă ale concurenţilor electorali, rapoartele de monitorizare ale procesului electoral. De asemenea, pagina este integrată cu portalul www.promis.md unde vizitatorii pot vedea analiza îndeplinirii promisiunilor electorale făcute de partide în 2010 dar și textul promisiunilor din actuala campanie electorală. Pe măsura înregistrării candidaţilor şi desfăşurării campaniei electorale, pe pagina...

Continuare

Monitorizarea documentele publice în vizorul Centrul CONTACT

Monitorizarea documentele publice în vizorul Centrul CONTACT

In perioada 16-17 octombrie, la Chișinău, Centrul CONTACT a organizat trainingul „Monitorizarea documentelor publice". Astfel, 29 de membri ai Coaliţiei pentru Dezvoltare Regională din Republica Moldova s-au expus asupra identificării elementelor de monitorizare a documentelor publice. La întrunire au luat parte lideri ai ONG-urilor, reprezentaţi ai APL- urilor, experți locall. În debutul ședinței, Aleona Veselovscaia coordonatorul programului din partea Centrului CONTACT a declarat că această platformă este o rampă de monitorizare foarte eficientă, care vizează perfecționarea cadrului legal ce reglementează activitatea socio-economică în mediul rural, dar şi pe promovarea şi elaborarea politicilor publice europene orientate spre dezvoltarea economică şi regională a RM. În principal este monitorizată implementarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare Regională 2013-2015, dar și Strategia de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural din Moldova 2014-2020. Astfel, s-a mizat pe metodologia, modul...

Continuare

Locuitorii din s. Varnița vor avea un teren autorizat pentru depozitarea deșeurilor

Locuitorii din s. Varnița vor avea un teren autorizat pentru depozitarea deșeurilor

În cadrul celei de-a doua ediţii a programului CIVITA au fost concepute şi dezvoltate o serie de iniţiative comunitare, menite să sporească implicarea femeilor din localităţile rurale în viaţa socio-politică. Un asemenea proiect a fost dezvoltat în satul Varniţa, r-ul Anenii Noi, și de către Svetlana Budiştean, participantă în cea de-a doua ediție a Programului CIVITA. „În satul nostru nu aveam un teren autorizat îngrădit pentru a depozita deșeurile menajere și animaliere. Locuitorii aruncau gunoiul în spații improvizate, neautorizate, sporind gradul de poluare a apelor, solului și aerului”, povestește Svetlana Budiștean. Ținând cont de această problemă, beneficiara Programului CIVITA și-a propus să construiască și să amenajeze o platformă de depozitare a deșeurilor menajere. Pentru a-și îndeplini scopul, au fost propuse spre realizare mai multe lucrări, precum: amenajarea canalului de scurgere a...

Continuare

Liceenii din Nisporeni au beneficiat de o lecție de consum media

Liceenii din Nisporeni au beneficiat de o lecție de consum media

Lecțiile de educație mediatică organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent au continuat la Nisporeni, unde, pe 16 octombrie, 27 de elevi de la Liceul Teoretic ”Boris Cazacu” au participat la o oră de consum media, moderată de jurnalista de la Radio Europa Liberă, Liliana Barbăroșie.  “Produsul media, la fel ca un produs alimentar, dacă nu respectă anumite reguli și norme ale calității poate fi extrem de nociv pentru consumatori. Propaganda media se realizează frecvent prin încălcarea unor reguli jurnalistice, iar în Moldova, din păcate, multe televiziuni aparțin în prezent anumitor oameni politici care încearcă astfel să câștige adepți electorali”, le-a explicat liceenilor L. Barbăroșie. Printre criteriile pe care o știre trebuie să le respecte, jurnalista a accentuat regula celor două surse, mai ales în cazul materialelor de conflict, care neapărat trebuie să arate...

Continuare

Specificul comunicarii ONG-Mass-media

Comunicarea ONG-urilor cu Mass MediaPrezentare sustinuta de Tudor Iascenco, redactor-sef la ziarul Cuvantul, in cadrul atelierului “Vizibilitate prin comunicare”,  proiectul “Asigurarea vizibilitatii ONG-urilor specializate in domeniul drepturilor omului prin comunicare”, implementat de Asociatia Specialistilor in Relatii Publice si Comunicare in parteneriat cu PNUD Moldova cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA la Chisinau.

Dintotdeauna am considerat ca, fiind la ziarul Cuvantul, colaboram foarte bine cu organizatiile  neguvernamentale. Am ramas surprins cand am aflat ca in regiunea Orhei sunt cateva sute de ong-uri, in timp ce noi lucram doar cu 12-15. Am mai aflat ulterior ca multe din ele nu au activitate, insa vom incerca sa ajungem la fiecare din cele care activeaza.  Si asta pentru ca unul din aspectele ziarului este promovarea imaginii organizatiilor neguvernamentale, a activitatilor lor pentru a le face nume.

Orice ziar va fi deschis spre colaborare cu o organizatie neguvernamentala daca aceasta organizatie va intelege necesitatea, gustul conlucrarii cu mass-media, castigul sau din treaba aceasta.   De exemplu, sunt organizatii care nu fac un pas fara sa puna la curent ziarul local: atunci cand castiga un proiect, initiaza planuri sau activitati. De cele mai multe ori, aceste organizatii invita ziaristul, care analizeaza importanta subiectului si decide daca va merge sau nu.  Evident, fiecare material publicat in presa despre organizatia X va contribui la consolidarea imaginii acestei organizatii.  Sunt cazuri cand ziarul nici nu cunoaste la fata reprezentantii organizatiei, insa ii cunoaste deja dupa numarul materialelor primite prin e-mail de la ei, din discutiile la telefon etc.

Ziarele care refuza sa reflecte pe gratis sau din alte motive subiectele legate de ong-uri si problemele pe care le rezolva acestea, au doar de pierdut. Evident ca nu vor publica gratuit anunturi despre un tender desfasurat de organizatie. Dar, publicand materiale despre proiecte si activitati, vor avea de castigat cititorii.  Daca, desigur, este o stire care nu prezinta interes pentru cititori sau prezinta interes doar pentru o persoana oarecare, atunci trebuie de gandit daca trebuie de reacționat.  Pentru ca ziarul lucreaza pentru cititor. Cu cat mai multi cititori, cu atat tirajul e mai mare, respectiv, este mai multa publicitate, fiindca cel care comanda publicitate vrea si efect.  De asta este important intotdeauna sa se mearga de la interesul cititorului. Atunci cand este vorba despre un proiect realizat intr-un sat, de care trebuie sa stie satul, atunci este foarte important. Si, desigur, va fi ridicol sa ceri bani pentru un asemenea lucru. Este foarte important ca reprezentantul ong-ului sa ia initiativa in mainile sale si sa convinga mass-media locala sa plaseze gratuit informatii despre proiecte si activitati, altele decat cele cu tenta publicitara sau anunturi.

Cand este cazul ca organizatiile sa plateasca pentru anumite materiale si cand nu? In primul rand, ziarele consiliilor raionale sunt asigurate financiar din bugetul local, atat cat au nevoie, astfel incat ei pur si simplu nu ar trebui sa ceara bani de la ong-uri.  Pe de alta parte, ziarele consiliilor raionale sunt mereu tendentioase, pun in capul materialului administratia publica locala, evidentiind prezenta la eveniment a presedintelui consiliului raional, mentionand doar pe undeva despre donator sau organizatia care desfasoara evenimentul. De exemplu, ziarul Cuvantul, care este independent,  taxeaza doar anunturile si publicitatea propriu-zisa, iar celelalte materiale sunt plasate gratuit. Mai ales ong-urile din licee, din scoli, institutii de invatamant, care primesc niste banuti pentru o activitate oarecare si nu au bani pentru promovare. De la acestia nu se ia nici un ban. De asemenea, pentru o stire, un interviu, un material propriu-zis intr-un domeniu, realizarea unui proiect , niciodata nu a fost solicitata plata.  De multe ori materiale din ziar dedicate activitatilor ong-urilor pot ocupa si pana la 40% din suprafata ziarului. Totul depinde de evenimentele care au loc, daca jurnaliștii de la ziar pot sa mearga la acest eveniment, precum si de numarul si relevanta informatiilor expediate prin e-mail, la telefon etc.

Conlucrarea intre ONG si mass-media  aduce beneficii ambelor parti: ong-ului pentru ca mediatizeaza anumite probleme, iar ziarul  - prin niste lucruri interesante pentru cititor, pe care le furnizeaza ong-ul. Cititorul este interesat de problemele sociale si vrea sa vada ce se intampla in comunitatea sa, in raion.  ONG-ul isi poate face un nume doar cu  ajutorul mass-media.  Pe de alta parte, este vinovata si mass-media  de proasta relatie cu ong-urile. Pentru ca la toate ong-urile sunt oameni, care ar trebui sa citeasca ziarul local. Si daca nu il citesc, inseamna ca ziarul local nu a ajuns la acesti oameni.

Nu de fiecare data ziarul va plasa stirea trimisa de organizatie sau va plasa doar o parte din informatiile pe care le contine comunicatul de presa. Iar acest lucru este corect. Este recomandabil ca organizatia sa trimita comunicat de presa din care jurnalistul sa se informeze pentru a pregati ulterior un material de presa. Daca, totusi, ziarul a publicat o informatie gresita, organizatia poate sa ceara dezmintire fara a risca sa strice relatia cu respectiva institutie mass-media.  Este ceva normal si deloc suparator sa ceri dezmintire, iar ziarele nu se supara. Evident, atunci cand se comit greseli intentionate, precum si daca nu se doreste din partea mass-media sa se dea rectificare, atunci exista o singura cale – judecata.

O alta situatie in care se pomenesc  organizatiile este atunci cand trimit la presa un material pentru amplasare gratuita, iar dupa amplasare observa ca ziarul a scos din text mentionarile donatorilor. Evident ca organizatiile trebuie sa respecte principiul transparentei, dar mentionarea donatorilor este considerata de presa ca fiind publicitate, si au dreptate ziaristii.  Daca nu se plateste pentru acest material, ziaristul poate sa scoata, iar organizatia nu ar trebui sa se supere.  In asemenea cazuri, atunci cand se expediaza presei un comunicat de presa, se expediaza si finantatorului sa vada ca este mentionat. Dar nu asta conteaza cel mai mult pentru donator, ci conteaza ca proiectul sa atinga rezultatele stabilite initial si ca jurnalistul abordeaza problema, iar oamenii din comunitatea respectiva au beneficiat in urma acestui proiect.

Deci, in final, exista societatea civila, exista autoritatile, iar la mijloc este mass-media - puntea de legatura dintre aceste doua tabere. Toti depindem unul de altul.   Daca din acest triunghi  cade unul, situatia devine anormala. Mass-media va sta bine pe picioare numai cu sustinerea societatii civile, iar societatea civila si mass-media monitorizeaza activitatea puterii.


Nu uitați să recomandați și șă distribuiți acest articol prietenilor!

aboneaza

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Voi ştiaţi că fiecare ONG poate adăuga gratuit pe CIVIC.MD ştiri şi anunţuri? Trimiteţi un mesaj la [email protected] dacă aveţi întrebări.

 

 

 

 

Fundraising

Ghid de strangere de fonduri (fundraising)

In principiu, succesul oricarei activitati deriva din doua surse: oameni (cei care o desfasoara si cei care beneficiaza de aceasta) si bani. Aceste surse trebuie foarte bine gestionate, pe baza unor campanii si programe integrate in tactica organizatiei.

Read more

Marketing Nonprofit

Noua sfaturi pentru un buletin informativ de nota zece

Buletinul informativ poate fi mijloc eficient de comunicare cu publicurile tinta ale organizatiei, de la clienti, la parteneri si finantatori, si, de ce nu chiar publicul general. Prin el putem face publice valorile organizatiei, promova cauzele la care care aderam, atrage sprijin, trage se...

Read more

Management Nonprofit

Realizarea unui proiect propus spre finantare nerambursabila

Realizarea unui proiect propus spre finantare nerambursabila

Realizarea unui proiect propus spre finantare nerambursabila II.1. Cum aleg un program de finantari? Trebuie parcurse mai multe etape: Stabiliti o lista de idei generale de proiect legate de activitatea organizatiei dumneavoastra pentru care doriti sa solicitati finantare. Puteti incepe sa...

Read more

Promo

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica


Find us on Google+
Google