Stiri

Club de Presă CJI: Abordarea tematicii europene de către jurnaliștii din Moldova

Un nou Club de Presă organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent s-a desfășurat pe data de 26 noiembrie. Întâlnirea a pus în discuție rolul presei în promovarea valorilor europene și a procesului de integrare în UE a Republicii Moldova, fiind organizată cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul proiectului FHI 360 „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”. Evenimentul a fost moderat de jurnalista postului Radio Chișinău, Natalia Enache, care a remarcat actualitatea subiectului, precum și faptul că presei îi revine un rol important în informarea societății despre tot ce reprezintă Uniunea Europeană. Referindu-se la  o recentă vizită de studiu pe care a efectuat-o în Cehia, jurnalista a precizat faptul că în toate țările care au devenit deja membre ale UE presa și-a asumat într-o anumită etapă...

Continuare

Galeria de fotografii "Indiferența susține violența”

Galeria de fotografii "Indiferența susține violența”

În perioada 24 noiembrie – 10 decembrie, în scuarul monumentului Ștefan cel Mare și Sfânt vă invităm să vedeți Galeria de fotografii “Indiferența susține violența”, realizată de Asociația Promo-LEX, fotograf Octavian Bâlea. Pentru al treilea an consecutiv Asociația Promo-LEX desfășoară campanii de informare și sensibilizare a opiniei publice privind necesitatea prevenirii și combaterii fenomenului violenței în familie în Republica Moldova. “În campania din acest an am decis să venim cu o galerie de fotografii care să cuprindă atât imagini cât și mesaje puternice. Ne dorim ca acest poze să contribuie la conștientizarea faptului că violența în familie nu este o problemă privată, ci este o problemă a noastră a tuturor. De asemenea, îndemnul nostru către toți cetățenii este de a nu tolera violența în familie și de a sesiza autoritățile competente privind...

Continuare

UE a investit peste 1,3 milioane euro în iniţiative comune ale societăţii civile de pe ambele maluri ale Nistrului

UE a investit peste 1,3 milioane euro în iniţiative comune ale societăţii civile de pe ambele maluri ale Nistrului

Uniunea Europeană a investit în ultimii doi ani peste 1,3 milioane euro în iniţiative comune ale societăţii civile de pe ambele maluri ale Nistrului, contribuind astfel la îmbunătăţirea vieţii a peste 14 mii de oameni. Datele au fost prezentate în cadrul celei mai mari Conferinţe de până acum a ONG-urilor de pe ambele maluri ale Nistrului, organizate de Programul UE și PNUD „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”. Peste 90 de reprezentanţi ai sectorului neguvernamental de pe ambele maluri s-au întâlnit în localitatea Vadul-lui-Vodă și au făcut publice rezultatele obţinute împreună în 15 domenii-cheie, vorbind despre lecţiile învăţate și bunele practici obținute pe parcursul a doi ani de activitate.  Programul UE și PNUD „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii” este implementat în perioada 2012-2015, cu un buget total de 12 milioane euro. Pe lângă proiectele de dezvoltare a societăţii civile, programul sprijină financiar și...

Continuare

LeaderSHE în vizită la Incubatorul de Afaceri din Ştefan Vodă

LeaderSHE în vizită la Incubatorul de Afaceri din Ştefan Vodă

Pe 22 noiembrie a.c. echipa de tinere de la LeaderSHE-Young Women Leaders’ Academy au fost invitate în cadrul Incubatorului de Afaceri din raionul Ştefan Vodă. Cele 30 de participante au vizitat câteva afaceri care sunt găzduite de sediul Incubatorului din Ştefan Vodă. Doamna Tatiana Cuclenco, manager interimar a povestit despre istoria de succes al acestui proiect dar şi despre rezultatele frumoase care sunt un pas mare pentru economia raionului. Susţinătorii proiectului sunt Uniunea European, Consiliul Raional Ştefan Vodă, ODIMM, Corpul Păcii, Entranse şi Ministerul Economiei al RM. A fost inaugurat pe data de 12 aprilie 2011 iar până în prezent 63 de persoane au un loc de muncă aici. În jur de 80 de afaceri au fost înaintate spre concurs şi doar 13 au fost au fost puse în aplicare. La...

Continuare

Printr-un gest de bunătate, ajută-mă să cresc în brațele mamei!

Printr-un gest de bunătate, ajută-mă să cresc în brațele mamei!

Chişinău, 24 noiembrie 2014   COMUNICAT DE PRESĂ Printr-un gest de bunătate, ajută-mă să cresc în brațele mamei!   În Ajun de Crăciun, pentru al patrulea an consecutiv, Misiunea Socială „Diaconia” a Mitropoliei Basarabiei organizează campania „De la Mame pentru Mame”. Proiectul are drept scop  sprijinirea cuplurilor mamă-copil aflate în dificultate. În acest sens, vor fi realizate 2 acțiuni cheie, menite să pună în valoare rolul important al solidarității, dragostei de aproapele și bucuriei de a dărui: evenimentul  cultural de caritate „De la Mame pentru Mame” (13 decembrie) și târgul cu vânzarea jucăriilor de brad (20-21 decembrie). Igor Belei, director al Misiunii Sociale „Diaconia”: „Diaconia transformă gesturile de sprijin ale fiecăruia în șanse reale pentru ca beneficiarele noastre să devină mame iubitoare și grijulii, iar copiii lor, viitori membri ai societății cu drepturi depline. An de an...

Continuare

Specificul comunicarii ONG-Mass-media

Comunicarea ONG-urilor cu Mass MediaPrezentare sustinuta de Tudor Iascenco, redactor-sef la ziarul Cuvantul, in cadrul atelierului “Vizibilitate prin comunicare”,  proiectul “Asigurarea vizibilitatii ONG-urilor specializate in domeniul drepturilor omului prin comunicare”, implementat de Asociatia Specialistilor in Relatii Publice si Comunicare in parteneriat cu PNUD Moldova cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA la Chisinau.

Dintotdeauna am considerat ca, fiind la ziarul Cuvantul, colaboram foarte bine cu organizatiile  neguvernamentale. Am ramas surprins cand am aflat ca in regiunea Orhei sunt cateva sute de ong-uri, in timp ce noi lucram doar cu 12-15. Am mai aflat ulterior ca multe din ele nu au activitate, insa vom incerca sa ajungem la fiecare din cele care activeaza.  Si asta pentru ca unul din aspectele ziarului este promovarea imaginii organizatiilor neguvernamentale, a activitatilor lor pentru a le face nume.

Orice ziar va fi deschis spre colaborare cu o organizatie neguvernamentala daca aceasta organizatie va intelege necesitatea, gustul conlucrarii cu mass-media, castigul sau din treaba aceasta.   De exemplu, sunt organizatii care nu fac un pas fara sa puna la curent ziarul local: atunci cand castiga un proiect, initiaza planuri sau activitati. De cele mai multe ori, aceste organizatii invita ziaristul, care analizeaza importanta subiectului si decide daca va merge sau nu.  Evident, fiecare material publicat in presa despre organizatia X va contribui la consolidarea imaginii acestei organizatii.  Sunt cazuri cand ziarul nici nu cunoaste la fata reprezentantii organizatiei, insa ii cunoaste deja dupa numarul materialelor primite prin e-mail de la ei, din discutiile la telefon etc.

Ziarele care refuza sa reflecte pe gratis sau din alte motive subiectele legate de ong-uri si problemele pe care le rezolva acestea, au doar de pierdut. Evident ca nu vor publica gratuit anunturi despre un tender desfasurat de organizatie. Dar, publicand materiale despre proiecte si activitati, vor avea de castigat cititorii.  Daca, desigur, este o stire care nu prezinta interes pentru cititori sau prezinta interes doar pentru o persoana oarecare, atunci trebuie de gandit daca trebuie de reacționat.  Pentru ca ziarul lucreaza pentru cititor. Cu cat mai multi cititori, cu atat tirajul e mai mare, respectiv, este mai multa publicitate, fiindca cel care comanda publicitate vrea si efect.  De asta este important intotdeauna sa se mearga de la interesul cititorului. Atunci cand este vorba despre un proiect realizat intr-un sat, de care trebuie sa stie satul, atunci este foarte important. Si, desigur, va fi ridicol sa ceri bani pentru un asemenea lucru. Este foarte important ca reprezentantul ong-ului sa ia initiativa in mainile sale si sa convinga mass-media locala sa plaseze gratuit informatii despre proiecte si activitati, altele decat cele cu tenta publicitara sau anunturi.

Cand este cazul ca organizatiile sa plateasca pentru anumite materiale si cand nu? In primul rand, ziarele consiliilor raionale sunt asigurate financiar din bugetul local, atat cat au nevoie, astfel incat ei pur si simplu nu ar trebui sa ceara bani de la ong-uri.  Pe de alta parte, ziarele consiliilor raionale sunt mereu tendentioase, pun in capul materialului administratia publica locala, evidentiind prezenta la eveniment a presedintelui consiliului raional, mentionand doar pe undeva despre donator sau organizatia care desfasoara evenimentul. De exemplu, ziarul Cuvantul, care este independent,  taxeaza doar anunturile si publicitatea propriu-zisa, iar celelalte materiale sunt plasate gratuit. Mai ales ong-urile din licee, din scoli, institutii de invatamant, care primesc niste banuti pentru o activitate oarecare si nu au bani pentru promovare. De la acestia nu se ia nici un ban. De asemenea, pentru o stire, un interviu, un material propriu-zis intr-un domeniu, realizarea unui proiect , niciodata nu a fost solicitata plata.  De multe ori materiale din ziar dedicate activitatilor ong-urilor pot ocupa si pana la 40% din suprafata ziarului. Totul depinde de evenimentele care au loc, daca jurnaliștii de la ziar pot sa mearga la acest eveniment, precum si de numarul si relevanta informatiilor expediate prin e-mail, la telefon etc.

Conlucrarea intre ONG si mass-media  aduce beneficii ambelor parti: ong-ului pentru ca mediatizeaza anumite probleme, iar ziarul  - prin niste lucruri interesante pentru cititor, pe care le furnizeaza ong-ul. Cititorul este interesat de problemele sociale si vrea sa vada ce se intampla in comunitatea sa, in raion.  ONG-ul isi poate face un nume doar cu  ajutorul mass-media.  Pe de alta parte, este vinovata si mass-media  de proasta relatie cu ong-urile. Pentru ca la toate ong-urile sunt oameni, care ar trebui sa citeasca ziarul local. Si daca nu il citesc, inseamna ca ziarul local nu a ajuns la acesti oameni.

Nu de fiecare data ziarul va plasa stirea trimisa de organizatie sau va plasa doar o parte din informatiile pe care le contine comunicatul de presa. Iar acest lucru este corect. Este recomandabil ca organizatia sa trimita comunicat de presa din care jurnalistul sa se informeze pentru a pregati ulterior un material de presa. Daca, totusi, ziarul a publicat o informatie gresita, organizatia poate sa ceara dezmintire fara a risca sa strice relatia cu respectiva institutie mass-media.  Este ceva normal si deloc suparator sa ceri dezmintire, iar ziarele nu se supara. Evident, atunci cand se comit greseli intentionate, precum si daca nu se doreste din partea mass-media sa se dea rectificare, atunci exista o singura cale – judecata.

O alta situatie in care se pomenesc  organizatiile este atunci cand trimit la presa un material pentru amplasare gratuita, iar dupa amplasare observa ca ziarul a scos din text mentionarile donatorilor. Evident ca organizatiile trebuie sa respecte principiul transparentei, dar mentionarea donatorilor este considerata de presa ca fiind publicitate, si au dreptate ziaristii.  Daca nu se plateste pentru acest material, ziaristul poate sa scoata, iar organizatia nu ar trebui sa se supere.  In asemenea cazuri, atunci cand se expediaza presei un comunicat de presa, se expediaza si finantatorului sa vada ca este mentionat. Dar nu asta conteaza cel mai mult pentru donator, ci conteaza ca proiectul sa atinga rezultatele stabilite initial si ca jurnalistul abordeaza problema, iar oamenii din comunitatea respectiva au beneficiat in urma acestui proiect.

Deci, in final, exista societatea civila, exista autoritatile, iar la mijloc este mass-media - puntea de legatura dintre aceste doua tabere. Toti depindem unul de altul.   Daca din acest triunghi  cade unul, situatia devine anormala. Mass-media va sta bine pe picioare numai cu sustinerea societatii civile, iar societatea civila si mass-media monitorizeaza activitatea puterii.


Nu uitați să recomandați acest articol prietenilor!

Ajutați să promovăm portalul, includeți un banner pe site-urile voastre!

 

Recomandari din ultima luna:

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Voi ştiaţi că fiecare ONG poate adăuga gratuit pe CIVIC.MD ştiri şi anunţuri? Trimiteţi un mesaj la [email protected] dacă aveţi întrebări.

 

 

 

 

Fundraising

Cum poti face o campanie de fundraising de succes

United Way Romania finanteaza anual zeci de ONG-uri, prin fonduri obtinute integral din campanii de fundraising. Presedintele organizatiei vorbeste despre ce inseamna o campanie de fundraising de succes. Din punctul meu de vedere, actiunea de strangerea de fonduri trebuie gandita ca un business. Ba...

Read more

Marketing Nonprofit

Creeaza-ti o lista electronica, promoveaza-te!

Creeaza-ti o lista electronica, promoveaza-te!

Orice contact stabilit cu potentialii clienti reprezinta o oportunitate de a crea o lista electronica. Tot mai multe organizatii isi creeaza liste de adrese electronice pentru promovarea misiunilor lor. Ele au facut marketing electronic de ani de zile si au inteles ca daca iau in serios crear...

Read more

Management Nonprofit

Rolul Responsabilului de etica si conformitate

De Cristian Ducu Conform directorului Smart Solutions&Support, o companie ar trebui sa considere CSR-ul ca fiind doar o parte a domeniului Etica si Conformitate. Cristian Ducu coordoneaza si primul program de training din Romania pentru responsabili de etica si conformitate. De aceea, l-a...

Read more

Promo

CIVIC.MD pe Facebook

Promo

Promo

Hostingul pentru portalul CIVIC.MD este oferit de compania Amplica


Find us on Google+
Google