"Școala vrea să facă genii din noi, nu oameni simpli"



Cristian Babin este unul dintre membrii Consiliului Național al Elevilor (CNE) de pe lângă Ministerul Educației – structură reprezentativă și consultativă a elevilor, care oferă o reacție inversă Ministerului despre cum școala, activând în condițiile cadrului legal, răspunde la nevoile și interesele elevilor. În perioada 6-8 martie 2014 Vadim a participat la cel de-al 3-lea atelier de lucru al CNE. Atunci am discutat cu el despre activitatea în CNE și despre cum el apreciază sistemul educațional din Republica Moldova.

- Ce înseamnă Consiliul Național al Elevilor pentru tine?
- Consiliul Național al Elevilor este o oportunitate de a-mi expune părerea referitor la sistemul educațional de la noi din țară: de a veni cu soluții pentru problemele pe care eu și semenii mei le considerăm importante.

- Curând se va termina mandatul tău în Consiliu. Poți deja să-mi spui cum te-a influențat această experiență?
- Desigur. Am observat că mi-am dezvoltat capacitățile de observare și analiză a situațiilor, proceselor ce se petrec în jurul meu. În plus, dacă până a deveni membru CNE credeam că școala mea este plictisitoare, aflând în ce condiții învață unii dintre colegi din CNE, am îndrăgit-o pe a mea. Dar asta nu este atât de semnificativ cum este faptul că încep să analizez cum ne predau profesorii în școli, pot face diferență între metode de predare și atitudinile pe care le au ei. Totodată, experienţa în CNE m-a încurajat să mobilizez și Consiliul Elevilor din şcoala mea, al cărui președinte sunt, pentru că am văzut cum trebuie să activeze un consiliu și ce poate face el. Mi-am mai schimbat percepția despre Direcțiile Raionale de Învățământ. Până a deveni membru CNE credeam că ele sunt cele mai importante autorități pentru școli, atât de des mi se spunea la școală că depindem de ele. Deja am înțeles ierarhia sistemului educaţional și știu sigur că aceste Direcții nu trebuie să fie atât de înspăimântătoare pentru mine și școala mea.

- Vorbind despre sistemul educațional. Ce alte schimbări de idei și atitudini vizavi de sistem ai mai observat la tine?
- Eu sunt din Bălți, iar acolo lumea este obișnuită să meargă mereu împotriva sistemului și să-l critice negativ, chiar de el nu este atât de rău. Schimbările care s-au produs recent în educație, desigur, i-au nemulțumit pe toți – și profesori, și elevi. De exemplu, camerele de luat vederi în timpul BAC-ului și scurtarea vacanțelor au fost cele mai aprinse subiecte de discuții la noi. Toți criticau aceste decizii, inclusiv eu, dus de val. Dar după ce am ajuns să fiu în CNE, după ce am discutat cu persoanele care iau aceste decizii, după ce am auzit alte puncte de vedere și am analizat singur, mi-am schimbat opinia și am început să o spun și s-o argumentez.

- Cum crezi, de ce aceste decizii, și poate altele, au fost interpretate eronat?
- Cred că se înțelege greșit din cauza proastei informări. Vedeți, sunt atâtea trepte și atâția oameni care transmit această decizie nouă, elevilor. Fiecare dintre cei care transmit mesajul – angajații de la minister și direcții, șefii de direcții, managerii școlilor, profesorii – îl interpretează într-un fel, adaugă ceva subiectiv și raportează la sentimentele și gândurile sale proprii. Din acest motiv, ceea ce s-a transmis de la prima persoană ajunge la ultima sub altă formă.

- La acest atelier de lucru aţi discutat despre cât de bine vă pregătește școala pentru viața de adult. Tu ce poți să spui referitor la acest subiect?
- Eu cred că școala vrea să facă genii din noi, nu oameni simpli. Toată materia este studiată la un nivel înalt. Știu că în alte țări, de exemplu, ceea ce învățăm noi în clase gimnaziale, se învață în ultimii ani de liceu. Mai mult, școala vrea să ne facă pe toți medici, matematicieni, istorici etc. Nu se ține cont de preferințele noastre. Ar trebui să fie niște discipline de bază, cu un număr concret de ore, și alte discipline care să fie alese de elev în funcție de ceea ce îi place și ce vrea să studieze.

În plus, este greu să înțelegi orice disciplină dacă nu vezi cum se aplică sau cum o poți aplica, ulterior, în viață. Eu am auzit de atâtea ori la chimie despre HCl, dar niciodată nu „l-am” văzut. Lipsește aplicarea practică a majorității disciplinelor. Ele sunt prea teoretizate. 
Aș vrea ca orele să fie mai simple, iar la final profesorii să vină cu indicații sau sfaturi concrete despre cum pot aplicate cele discutate la oră în viață.

- Spune-mi alte lucruri pe care ai vrea să le schimbi în relația profesor-elev.
- Vreau să se schimbe atmosfera și modul în care se desfășoară orele. De ce să nu ieșim de după bănci, să stăm în cerc și să discutăm sau să lucrăm? Vreau ca elevii să nu fie apreciați cu note mici, dacă opinia lor nu coincide cu cea a profesorului. Ar fi bine dacă profesorii ar avea o atitudine de la egal la egal, să transmită siguranță și grijă în relație cu elevii.

- Îți mulțumesc pentru timpul acordat

http://bit.ly/1izY8Ki